Nye kørekortsregler er værst for motorcyklisterne
Der har længere været en del forvirring og fortvivlelser omkring de sagnomspundne nye kørekortregler, som træder i kraft 19. januar 2013. Det er mest små ændringer, som for eksempel, at nyudstedte kørekort fremover skal fornyes hvert 15. år, og at det obligatoriske færdselsrelaterede førstehjælpskursus nu varer otte timer i stedet for syv, og nu indebærer træning i brug af hjertestartere.
Blandt de firhjulede køretøjer, er der ikke sket de store ændringer, udover at der er tilføjet en kategori som hedder C1, "lille lastbil" som fremover dækker over køretøjer på mellem 3.500 og 7.500 kg., og det svarer til den kategori som i mange andre lande betegnes som "light trucks". Dette vil utvivlsomt hjælpe mindre erhversdrivende, som blot har brug for en mindre lastbil i det daglige arbejde.
Væsentlige ændringer for motorcykler
Den mest frygtede og mest gennemgribende ændring, er dog omlægningen af kategorierne inden for tohjulede køretøjer. Der findes efter de nye regler nu tre motorcykel kategorier; A1, A2 og A. Såkaldt “Lille motorcykel”, “Mellemstor motorcykel” og “Stor motorcykel”. Hvis man tager kørekort efter d. 19. januar, og er 18 år gammel, så må man maksimalt køre en motorcykel med en slagvolumen på 125 ccm, og en effekt på max 11 kilowatt, eller hvad der i runde tal svarer til 15 HK, og et vægt/effektforhold på højst 0,1 kW/kg. Når man så fylder 20 år, hedder det 35 KW (=48 HK) og 0,2 kW/kg, og endelig når man fylder 24 år (eller er 22 år gammel, har to års erfaring fra A2) er der ingen effektbegrænsning.
Forvirret? Forståeligt. Underlige regler? Ja, bestemt. Den 18-årige knægt med nyt kørekort, må nemlig stadig snuppe en tur i fars Ferrari, eller en traktor på 10 tons. To køretøjer som indiskutabelt kan forvolde betydelig mere skade, end en motorcykel. Men de nye bestemmelser for motorcykler, er endnu en lov, som beskytter os mod os selv, og ikke mod andre.
Lempeligere på visse områder
Reglerne er lempeligere for de klassiske “begynder” maskiner med de omkring 50 hk, i og med at man som 20-årig nu må køre med 48 HK, hvor de gamle regler hed max 34 HK, indtil man er 21 år gammel. Hvis man til gengæld er til de helt store racere, må man dog altså vente til man enten er 22 og har et par års erfaring med A2, eller man fylder 24 og får det helt store kort.
Det er dog vigtigt at påpege, at de nye regler KUN gælder for personer, som består køreprøven efter 19. januar 2013. Har man således allerede sit MC-kørekort, så må man køre efter de gamle regler, uanset hvor gammel man er. De gamle regler foreskriver maks 34 HK fra 18-20 år, og ubegrænset fra 21 år.
Slår bunden ud af brugtmarkedet
Et af de store problemer, som de nye kørekortregler også har medført, er at de motorcykler med omkring 34 HK, som før måtte føres af de 18-21 årige, nu er væsentligt sværere at komme af med, da de lander lige imellem kategori A1 og A2, og fra 19. januar 2013 kun må benyttes af de helt unge, hvis motoren er på de max 125 ccm, og kan drosles til 15 HK. Disse kriterier er der dog stort set ingen af modellerne der opfylder, og derfor er det mere nærliggende at forestille sig, at ejerne af disse maskiner, kommer til at brænde inde med dem i længere tid end de havde forestillet sig.
Nyt: 16 årige på motorcykler
De nye EU-regler tillader fra 19. januar 2013 at 16 og 17 årige, der har taget motorcykelkørekort i udlandet, kan fortsætte med at køre motorcykel i Danmark - dog kun de mindst maskiner på max 125 ccm og 15 HK.
Se alle de nye regler på politiets hjemmeside